Finalizan las jornadas contra la SGAE en Barcelona

El sábado 18 de octubre del 2008 tuvo lugar una manifestación que clausuraba oficialmente las jornadas que la Federación Local de Barcelona organizaba esa semana por una cultura libre y la libertad de expresión.

Los días 14, 16 y 18 de octubre se celebraron diversos actos en respuesta a la denúncia que la SGAE ha interpuesto a nuestra Confederación. Las jornadas fueron organizadas por la Secretaría de Cultura y Propaganda de CNT-Barcelona, y contaron con la solidaria colaboración del portal web www.alasbarricadas.org y el colectivo ExGAE.

El día 14 tuvo lugar en el Centro Social Autogestionado "Can Vies" (en el barrio de Sans) una conferencia-debate entorno a cómo vivir sin la SGAE. El día 16 en la sede de nuestro Sindicato se proyectó un vídeo de una conferencia del abogado David Bravo titulado "Redes P2P y propiedad intelectual".

Finalmente el sábado 18 CNT convocó una manifestación por la cultura libre y la libertad de expresión, y en contra de la SGAE. A la manifestación acudieron 150 personas entre cenetistas, compañeros de Alasbarricadas.org, de ExGAE y colectivos de músicos que animaron la manifestación durante todo el recorrido. La manifestación partió de la Plaza Urquinaona, bajó por la Vía Layetana y finalmente por el Paseo Colón hasta terminar ante la sede de la SGAE en Barcelona. Durante la marcha, se repartieron miles de dípticos donde se explica el litigio de la SGAE con la CNT, además de un folleto que explica alternativas a la SGAE y el porqué cada vez más trabajadores y trabajadoras pensamos que la SGAE roba nuestro dinero. Los manifestantes corearon consignas contra la SGAE y a favor de una cultura libre y de la libertad de expresión, y le demostraron a la entidad dirigida por Tedy Bautista cómo se les "baila la calle". Al término de la manifestación se leyó un manifiesto del Sindicato en el que se recordaba cómo empezó nuestro conflicto con la SGAE, es decir, por nuestra solidaridad con el portal Alasbarricadas.org que también ha sido demandado por la sociedad; se hizo un alegato por un nuevo tipo de cultura y en defensa de los derechos de trabajadores de la cultura unos derechos que pueden reflejarse en su autogestión al margen de la SGAE, y por los derechos de la sociedad a la cultura. Concluyó el acto con el encarecido agradecimiento a todos los asistentes a la manifestación, y a aquellas personas y organizaciones que estan apoyando a nuestra querida Organización.

Terminó la jornada con un concierto que fue un éxito de público y participación, en el que actuaron los grupos "The Capaces", "Atraco a Mano Armada" e "Insershow". A los que agradecemos desde este medio el haber accedido tan amablemente a tocar para estas jornadas.

La CNT volverá a bailar la calle en Madrid el próximo 15 de noviembre del 2008, en motivo del juicio que se celebrará en los juzgados de la ciudad el siguiente día 18.

Manifest de CNT a la manifestació

Des de la Confederació Nacional del Treball volem manifestar el següent:

• 1. Rebutgem la denúncia que la Societat General d'Autors i Editors ha posat a la nostra organització pel simple fet de dir el que pensem sobre aquesta, essent aquest un clar atemptat a la llibertat d'expressió.
  • 2.Donem ple suport als companys del portal web anarquista www.alasbarricadas.org, que va ser denunciada per la SGAE perquè un usuari anònim del seu forum va criticar un membre de la seva societat, el rei derrocat del “pollo frito” Ramoncín. Per a nosaltres un altre exemple de falta de llibertat d'expressió.
  • 3.Donem suport a la Anna de Traxtore, i volem agraïr la seva solidaritat i la seva tenacitat en reafirmar-se un i altre cop contra la tirania de la SGAE. També volem agraïr-li la seva ajuda a la CNT en la denúncia que la SGAE ens ha posat.
  • 4.Des de CNT-Barcelona considerem que les polítiques de la SGAE poc tenen a veure amb les d'una societat “sense ànim de lucre”. Cada dia tenim noves notícies que ens reafirmen en que aquesta societat té per finalitat establir una nova “tirania del copyright”. Negant la democràcia interna dels que se suposen son part majoritària dels seus associats, els treballadors de la música i els espectacles audiovisuals, només ens demostren com una minoria gestiona i acapara totes les recaudacions de la SGAE, la minoria dels qui expolien la cultura popular.
    Prova d'aquesta falta de democràcia interna és veure com dia a dia més socis de la SGAE estan donant suport a la campanya endegada per CNT (i ja van més de 80), deixant en evidència les declaracions dels dirigents de la SGAE.
  • 5.Denunciem a la vegada la problemàtica laboral que venen patint molts dels propis treballadors assalariats de la SGAE, i que ja va ser destapada pel periòdic “Diagonal”. Aquesta ens reafirma en el nostre rebuig a la societat de Tedy Bautista, per considerar-la groga i aliena als interessos de la majoria de la població.
  • 6.Rebutgem a la vegada la concepció interessada i anti-social que la SGAE té dels drets d'autor. Per a nosaltres, els treballadors de la cultura no han de veure's explotats de cap de les maneres. Estem a favor que els autors de les obres intel.lectuals tinguin un reconeixement explícit de la societat a la seva creació, i poguin treballar en la seva professió; però en cap cas aprovem que això es torni en contra dels interessos de la societat. Entenem que tant la música, com la literatura, la cultura en general són formes de coneixement que han de contribuïr al progrés d'un poble. Mercantilitzar a la desesperada aquest coneixement només pot convertir-se en un expoli cultural de la societat per part d'una minoria que només preten lucrar-se.
  • 7.Creiem i afirmem que el problema d'arrel entorn als treballadors de la cultura és el problema universal de la humanitat avui, el sistema capitalista que atempta al desenvolupament social just, intelectual i material dels pobles. És per això que entenem que el problema de la cultura i la SGAE, és només un element més del problema social que tenim avui.
  • 8.Malgrat tot, i mentre la majoria de la societat no assumeixi decididament que cal transformar la societat per a crear un nou sistema social pensem que cal invertir el model de copyright d'avui. Prenem com a exemple la iniciativa del copyleft que proposa un nou tipus de propietat intelectual, compatibiltzant els drets dels creadors amb els drets dels usuaris. L'exemple del copyleft, inspirat en el del programari lliure o “software lliure” ha de servir-nos per a pensar que una alternativa a la SGAE és possible. Una alternativa on els propis treballadors de la cultura s'autogestionin sense els intermediaris de la SGAE.
  • 9.Animem al col·lectiu ExSGAE a seguir endavant amb el seu projecte, doncs cal que es vagi divulgant cada cop més que la SGAE no és una institució pública si no una societat privada que, sota l'etiqueta de “sense ànim de lucre”, està empobrint al conjunt dels que estimem la cultura.
  • 10.Finalment, des de la CNT agraïm a tots i totes les assistents a aquesta manifestació el seu suport i us recordem que la denúncia contra Alasbarricadas.org encara no s'ha tancat. El recurs que els companys han interposat contra la sentència està pendent de resolució i és necessari que entre tots els implicats estrenyem llaços per a fer front a la tirania de la SGAE sobre la cultura, la tirania de Tedy Bautista i els seus sicaris del copyright. Hem de fer-los saber que el temps de recaudar tributs a la SGAE a les festes majors dels pobles, a les escoles, bars, festes de barri, concerts, cànons digitals no durarà massa. Nosaltres ens tornarem a ballar el carrer el proper 15 de novembre a Madrid, i us convidem a assistir a la manifestació.

¡Per una cultura lliure!
¡No a la SGAE!

Algunas fotos de la jornada...