El 061: més trucades, menys personal

Comença la temporada de grip i malalties associades al canvi del temps, i el 061, el telèfon d´emergències mediques,  l´enfronta  amb tot un seguit de canvis entre els que cal destacar, per incomprensible, l´acomiadament de treballadors.

Fins ara, per aquesta época de l´any, el telèfon de que disposen els ciutadans de Catalunya pel cas de que es trobin davant una emèrgencia mèdica, el 061, augmentava la seva plantilla de treballadors. Això té la seva raó de ser en que és ara, a la tardor, quan comencen a aparèixer els refredats i les grips, amb tots els seus riscos, especialment per a nens i persones grans.

Aquest any el 061 s´ha preparat per la temporada de tardor-hivern acomiadant a 13 treballadors i reduint jornada a molts més i tot apunta a que aquesta xifra anirà en augment. Tampoc han estat renovats els treballadors que van ser contractats pel mes de setembre. En conjunt, la plantilla s´ha reduït considerablement tot just quan s´enfronta als mesos de més feina. Aquestes són unes mesures que cal entendre com  a potencials usuaris d´aquest servei, si volem adonar-nos de la seva total dimensió.

L’empresa adjudicatària del 061, Qualytel, no parla gens clar i juga a dues bandes: per una, tracta de rentar-se les mans i carrega a una retallada de pressupost del Servei d´Emergències Mèdiques (el SEM), tota responsabilitat. Per l´altra, els treballadors que possa al carrer, se´n porten una carta d´acomiadament disciplinari.

Encara hi ha més canvis: el 061, com a número d´emergències, tot just engega un viatge sense tornada per acabar fusionat amb el 112. Aquest és un canvi progressiú del que, ni ciutadans ni treballadors, han estat gaire informats. Per als primers  comportarà,  com tot canvi, un periòde d´adaptació que potser no acaba d´encaixar del tot bé en una població refredada. Per als segons de moment representa sobretot incertidumbre.

Incertidumbre per no saber si això suposarà noves retallades de personal i si serán els següents, per suportar una càrrega de treball major de l ´habitual (per época de l´any i per ser menys atenent les trucades). I recordem que parlem d´una càrrega de treball que no es pot mesurar només en el nombre de trucades, sino en el pes que cadascún doni a la seva propia salut, quan ha de possar-la a les mans d´un servei com aquest, que es prepara d´aquesta manera per la temporada de les malalties.

Comienza la temporada de gripe y enfermedades asociadas al cambio del tiempo, y el 061, el teléfono de emergencias médicas, la enfrenta con una serie de cambios entre los que cabe destacar, por incomprensible, el despido de trabajadores.

061: Más llamadas, menos personal.

Hasta ahora, por esta época del año, el teléfono de que disponen los ciudadanos de Cataluña para el caso de que se encuentren ante una emergencia médica, el 061, aumentaba su plantilla de trabajadores. Esto tiene su razón de ser en que es ahora, en otoño, cuando empiezan a aparecer los resfriados y las gripes, con todos sus riesgos, especialmente para niños y personas mayores.

Este año el 061 se ha preparado para la temporada de otoño-invierno despidiendo a 13 trabajadores y reduciendo jornada a muchos más y todo apunta a que esta cifra irá en aumento. Tampoco han sido renovados los trabajadores que fueron contratados para el mes de septiembre. En conjunto, la plantilla se ha reducido considerablemente justo cuando se enfrenta a los meses de más trabajo. Estas son unas medidas que hay que entender como potenciales usuarios de este servicio, si queremos darnos cuenta de su total dimensión.

La empresa adjudicataria del 061, Qualytel, no habla nada claro y juega a dos bandas: por una, trata de lavarse las manos y carga a un recorte de presupuesto del Servicio de Emergencias Médicas (SEM), toda responsabilidad. Por otro lado, los trabajadores que pone en la calle, se llevan una carta de despido disciplinario.

Aún hay más cambios: el 061, como número de emergencias, apenas arranca un viaje sin retorno para acabar fusionado con el 112. Este es un cambio progresivo del que, ni ciudadanos ni trabajadores, han sido demasiado informados. Para los primeros comportará, como todo cambio, un periodo de adaptación que quizá no acaba de encajar del todo bien en una población enfriada. Para los segundos por el momento representa todo incertidumbre.

 Incertidumbre por no saber si esto supondrá nuevos recortes de personal y si serán los siguientes, para soportar una carga de trabajo mayor de lo habitual (por época del año y por ser menos atendiendo las llamadas). Y recordemos que hablamos de una carga de trabajo que no se puede medir sólo en el número de llamadas, sino en el peso que cada uno dé a su propia salud, cuando debe ponerse a manos de un servicio como éste , que se prepara de esta manera para la temporada de las enfermedades.